4 December 2012

Kasih Ibu

..Assalamualaikum..



"Tak dapat aku bayangkan hidup ini tanpa seorang wanita yang bergelar ibu"

Bagai kaca terhempas ke batu hati seorang ibu tatkala ibu diceraikan di saat sarat mengandung.. Di mana letaknya hati nurani seorang mertua ? Tergamak memaksa anak untuk menjatuhkan talak.. Di mana letaknya nilai kemanusiaan seorang bapa ? Tergamak melepaskan tanggungjawab di saat getir seorang isteri..

Sejak tapak tangan sebesar dua jari, ibu telah menjaga anak dengan penuh kasih sayang bagai menatang minyak yang penuh.. Walaupun hidup dalam serba kekurangan, ibu tidak pernah lalai menjalankan tanggungjawab.. Tidak pernah sekali pun ibu lupa memberi susu walaupun ibu sering kali dihimpit masalah kewangan..

Ibu tabah menghadapi hidup.. Menjaga dan memberi didikan kepada anak-anak.. Tidak pernah sekali pun kedengaran dari mulut ibu kata-kata sebuah bebanan.. Namun, setelah apa yang diberikan ibu, mengapa ini balasannya ? Tergamak kau lukai hati seorang ibu.. Tergamak kau bebani hati ibu.. Mengapa jalan hitam yang kau pilih ? Mengapa ? Mengapa hidup bergelumang dosa yang kau pilih ? Mengapa ibu kau malukan ?

Tak pernahkah kau berfikir sedetik tentang pengorbanan seorang ibu ? Ibu yang telah bersusah payah demi membesarkan kau seperti yang lain.. Mengapa dadah yang kau pilih ?

Sungguh besar ujian buatmu ibu..

P/s : Hargai ibu dan jauhi dadah


#Cerita berdasarkan pengalaman

2 comments:

Drop your comments :)