6 April 2013

Proud Of Islam

..Assalamualaikum..



Arghhh ! Rindu nak belajar Kimia.. Mula2 exam Kimia, aku dapat gred E giler ! Tapi tu dulu, SPM Kimia aku dapat A-.. Hehe.. Saja nak bagi tau.. Sila menyampah :p

Straight to the point.. Proud Of Islam

  • Replika Jam
Replika Elephant Clock direka oleh seorang jurutera bernama Al-Jazari pada kurun ke-17. Bangga tak ? Jam pertama di dunia direka oleh orang Islam :)

  • Starter, Main and Desert
Hidangan starter, main dan desert tersebar ke Eropah daripada orang Muslim di Sepanyol pada kurun ke-9. Maksudnya bukan Barat yang cipta idea ni.. Bangga tak ?

  • Permainan Catur
Permainan catur yang popular di Barat datangnya dari India dan kerajaan Islam di Persia. Bangga tak ? Permainan mereka yang popular tu idea orang Islam..

  • Universiti Pertama
Universiti pertama di dunia dibina oleh Fatima al-Fihri. Universiti pertama dibinanya ialah Al-Qawariyah pada thun 814. Istimewanya, universiti ini masih beroperasi sehingga hari ini dan terletak di Morocco. Bangga tak ? Orang Islam yang mula-mula bina. Perempuan lagi. Double bangga :)

  • Bidang Perubatan
Buku yang siap ditulis oleh Ibnu Sina pada tahun 1025 menjadi rujukan utama pelajar kedoktoran sehingga hari ini. Nama bukunya Al-Qanun fi al-Tibb. Beliau juga digelar Avicennia di Barat. Bangga tak ?

  • Peta Dunia
Peta dunia mula-mula dilukis oleh Al-Idrisi beratus-ratus tahun dahulu yang berbangsa Morocco. Peta ini sudah pun dilukis sebelum Marco Polo dan Columbus, si pengembara Eropah mengembara. Hebat kan ?

  • Model Sayap
Model sayap yang pertama direka oleh Abbas Ibn Firnas. Ia dicipta jauh lebih awal daripada adik beradik Wright yang digembar gemburkan sebagai pencipta kapal terbang.

Pandai sungguh orang Barat menenggelamkan kegemilangan Islam..

SEKIAN..



6 comments:

  1. mmg tokoh2 islam smua hebat2. .tp yg dpt nma org bkn islam kn. .

    ReplyDelete
  2. @Budak Vanilla : Yep2. Memang macam tu kan..

    ReplyDelete
  3. Hye dik ^^ Banyak je kan ciptaan yang asalnya direka oleh orang Islam. Tapi orang Barat sesuka hati je claim tu ciptaan diorang.

    ReplyDelete
  4. baru tahuuuuuuuuuuuuuu~ banyakkknyaaaa la benda yang sekarang baru tahu,,paling best bab makan tuh...dgr cam barat je reka..phuiiii barat!

    ReplyDelete
  5. @Aida Ismail : ye lah kak. Kita tak bleh tertipu dh pas ni. :D

    ReplyDelete
  6. @Apahell? : A'ah. Kita pon baru tau gak ni. Terus share :D

    ReplyDelete

Drop your comments :)